Vad gör du om du trillar dit när du håller på att sluta?

Article banner

De allra flesta rökare behöver flera försök för att lyckas sluta – så om du trillar dit på vägen och tar en eller två cigaretter så är du inte ensam.

Bara för att du tagit ett par cigaretter så innebär det inte att du är rökare – det betyder bara att du haft ett litet bakslag.

Om du trillar dit, så är du inte ensam

Så istället för att känna att du har misslyckats ska, du ta vara på möjligheten att förstå varför du fick ett återfall och använda den kunskapen som hjälp för att stå emot nästa gång du utsätts för frestelsen.

Kom ihåg att om du kan hålla dig rökfri i tre månader så är sannolikheten större att du slutar för gott.

Tänk positivt

Det är naturligt att känna sig nedstämd, men straffa inte dig själv då det bara kommer att göra dig negativt inställd. När du känner dig nedstämd är det lätt att använda ett återfall som en ursäkt för att börja röka igen.

Säg inte "Ja, där gick det åt skogen. Jag kan lika gärna röka resten av paketet också." Ta istället ett djupt andetag och släng resten av cigaretterna – på så sätt ger du ditt undermedvetna ett kraftfullt meddelande att du nu är en icke-rökare.


Beröm dig själv för alla de gånger som du lyckats motstå frestelsen – vad hjälpte dig att stå emot innan och kan du upprepa detta i framtiden?

Gå igenom orsakerna till varför du ville sluta röka från första början, förnya din målsättning och sätt ett nytt datum för att sluta.

Förstå varför du trillade dit

Varje rökare har saker som triggar dem – oavsett om det är vana och rutiner, plötsligt sug eller arbetsstress. Om du vet vad som triggar dig så hjälper det dig att undvika frestelser, men oroa dig inte om du trillar dit – använd det till att hitta strategier för att kunna stå emot nästa gång.


Rökning är ett känslomässigt stöd för många rökare. Om du tagit en cigarett när du känt dig deppig, stressad eller orolig, så fundera på andra sätt för att hitta stöd och hantera det som bekymrar dig.

Du kan t.ex. ta din fikapaus vid en annan tid för att undvika att se dina kollegor röka. Kan du undvika att dricka kaffe eller alkohol med vänner de kommande veckorna? Kan du se till att ha med dig några NiQuitin tuggummi eller komprimerade sugtabletter att ta vid plötsligt röksug?

Fortsätt använda dina hjälpmedel för att sluta röka

Om du har använt nikotinläkemedel-som t.ex. NiQuitin plåster, sugtabletter eller tuggummiska du inte sluta använda dem bara för att du råkat ta ett par cigaretter.

Fortsätt använda demså kommer du att märka att röksuget minskar gradvis och blir lättare att hantera.

Många rökare begår misstaget att inte använda tillräcklig mängd medicinskt nikotin för att hantera abstinensbesvär och sug.


Det är viktigt att fortsätta använda dem för att undvika abstinensbesvär