Sluta röka-tidslinje

Article banner

Oavsett om det har gått timmar eller dagar sedan din sista cigarett så är det bara att kämpa på! TFördelarna med att sluta röka börjar bara 20 minuter efter din sista cigarett och fortsätter när du förblir rökfri under de kommande veckorna, månaderna och åren.

Det hjälper om du vet vad du kan förvänta dig

Oavsett var du befinner dig på din sluta röka-resa så är det viktigt att du tar dig tid att fira din framgång.

Läs vidare och upptäck med hjälp av din sluta röka-tidslinje de förändringar som sker i din kropp minuter, timmar, dagar, veckor och t.o.m. år efter din sista cigarett.

info

Efter 20 minuter : Din hjärtfrekvens återgår till normal nivå. - Efter 8 timmar : Syrenivåerna återgår till normal nivå och nikotinnivåerna i ditt blod minskar till mindre än hälften. - Efter 48 timmar : Det finns ingen kolmonoxid och inget nikotin kvar i din kropp. Lungorna börjar rensa ut slem och annat rökavfall, och ditt lukt- och smaksinne förbättras. - Efter 72 timmar : Det blir lättare att andas. Luftrören börjar slappna av och energinivån stiger. - Efter 2–12 veckor : Din cirkulation förbättras. Det blir lättare att gå och motionera och din hy blir klarare. - Efter 3–9 månader : Lungfunktionen ökar med upp till 10 %. Hosta, rosslighet och andningsproblem minskar. - Efter 1 år : Risken för hjärtsjukdomar har halverats jämfört med någon som fortfarande röker. - Efter 10 år : Risken för att du ska drabbas av lungcancer är hälften jämfört med någon som fortfarande röker. - Efter 15 år : Risken för att du ska få en hjärtinfarkt eller stroke är densamma som för någon som aldrig har rökt.