Nikotinberoende och hur man hanterar abstinensbesvär

Article banner

Om du berövar dig själv nikotinet – genom att minska hur mycket du röker eller genom att sluta helt – kan det leda till ett flertal obehagliga abstinensbesvär och ett intensivt röksug. Det är detta sug som kan äventyra ditt beslut att sluta röka och som kan få dig att sträcka dig efter ännu en cigarett.

Hantera röksuget

Stoppa effekten av nikotinavvänjningen

Vissa människor kan ge upp cigaretter och klara några tuffa dagar och veckor när nikotinet lämnar kroppen. Andra föredrar att gradvis minska mängden nikotin i kroppen genom att använda nikotinläkemedel, t.ex. NiQuitin plåster och sugtabletter, som gör det mer uthärdligt att anpassa sig till ett liv utan cigaretter.


Studier visar att användning av nikotinerläkemedel kan fördubbla dina chanser att sluta jämfört med bara viljestyrka.

Kontrollerade studier har visat att NiQuitin nikotinplåster lindrar symtomen vid nikotinabstinens och minskar styrkan i röksuget med minst 35 % under de första 2 veckorna med abstinens. Detta beror på att plåstret avger medicinskt nikotin till hjärnan under hela dagen och stoppar röksuget innan det börjar.

Stoppa röksuget

Nikotinersättningsbehandling är ett hälsosammare sätt att få nikotineftersom du inte utsätter din kropp för alla de skadliga kemikalier som finns i cigarettrök. Nikotinläkemedel innehåller mindre nikotin än cigaretter och nikotinet frigörs långsammare till kroppen än vid rökning.

Om du verkligen bestämt dig för att sluta så är NiQuitin nikotinplåster en kontrollerad nedtrappningsmetod som gör att du gradvis minskar mängden nikotin i kroppentills du inte längre behöver dem.

Oavsett om du använder enbart viljestyrka eller kontrollerar ditt röksug med nikotinläkemedel så är de goda nyheterna att en rökares hjärnreceptorer återgår till normalt tillstånd efter 6 till 12 veckors avhållsamhet.


Det är inte lätt att bryta nikotinberoende, men med rätt stöd klarar du det.