Abstinensbesvär

Article banner

Du är fast besluten att sluta för din och din familjs hälsas skull (för att inte tala om plånboken!), men det kan vara svårt att hantera abstinensbesvären när du slutar med nikotin.

om du vet vad du kan förvänta dig Det hjälper

Om du vet vad du kan förvänta dig så hjälper det dig att förbereda dig mentalt och ger dig en chans att ordna så att du får stöd – oavsett om det handlar om en sluta röka-coach, nikotinläkemedel eller vänner och familj – hela vägen.

Biverkningarna av att sluta röka kan vara obehagliga på kort sikt, men om du klarar att ta dig igenom de första jobbiga dagarna så kommer du att förvånas över hur mycket bättre du mår.

Vi vet att det är svårt att sluta, men med rätt motivation och stöd så kan du göra det.

Nikotin sug

En stark längtan efter att röka är sannolikt det första som du upplever när du slutar. Nikotin är mycket beroendeframkallande, och när du avstår nikotinet så kommer hjärnan att protestera med ett starkt sug. Nikotinsug kan sätta in så snart som två till tre timmar efter din sista cigarett.

Det finns två typer av sug:

  • Det första är ett konstant bakgrundssug efter att röka. Denna typ av sug minskar stadigt i intensitet veckorna efter att du slutat.
  • Det andra suget är en plötslig stark längtan efter en cigarett. Detta plötsliga sug kan triggas av rutiner, t.ex. att du vill röka efter en måltid eller tillsammans med alkohol, eller när du känner dig lycklig, nedstämd eller stressad. Även om det plötsliga suget sätter in alltmer sällan med tiden så kan suget vara förvånansvärt starkt även flera månader efter att du slutat.

Ett nikotinplåster förser dig kontinuerligt med en medicinsk dos nikotin i blodomloppet, vilket hjälper dig att förebygga suget innan det börjar. För omedelbar lindring ska du testa att använda nikotintuggummi eller nikotinsugtabletter eftersom dessa börjar verka på bara några minuter.

Oro och nedstämdhet

Även om du vill sluta så är det naturligt att känna oro inför tanken att klara sig utan cigaretter. Ju längre du har varit rökare, desto värre kan det vara.

Försök att sluta röka under en ledig dag – du vill inte att en stressig dag på jobbet ska förstöra ditt försök att sluta. Om du ska läggas in på sjukhus så kan det också vara ett gyllene tillfälle att sluta.


Det är vanligt att känna sig "nervig" när man slutat röka.

Ett nikotinplåster kan ta udden av detta och andra abstinenssymtom. Det kan också hjälpa att prata igenom hur du mår. Sök dig till en sluta röka-grupp, ring en stöttande vän eller prata med någon annan som också har slutat.

Det är frestande att tända en cigarett för att lugna nerverna – men kom ihåg att det är cigaretterna som fått dig att må såhär. Distrahera dig själv genom att ta en promenad, läsa en bra bok eller gå på bio. Ta dig igenom de kommande dagarna så kommer det att bli mycket lättare.

Om du känner dig nedstämd under en längre tid kan det hjälpa att prata igenom din situation kostnadsfritt med Sluta röka-linjen. Kontakta läkare för råd om ditt tillstånd inte förbättras.

Koncentrationsproblem

Många har svårt att koncentrera sig när man har nikotinabstinens.

Var inte för hård mot dig själv och sök stöd från dina kollegor om du känner att det kan påverka ditt arbete. Symtomen varar bara i några dagar – och du kommer vara mycket friskare och i bättre form när du väl är rökfri.

Rastlöshet och svårighet att sova

Du har klarat dig igenom den första dagen utan att röka, men på kvällen kan du börja känna dig rastlös. Om du tar en snabb promenad eller gör några fysiska övningar så kan det hjälpa dig att skaka av dig spänningar och göra det lättare att sova på natten.

Storrökare får ibland mardrömmar när de slutar röka. Då kan det hjälpa att sätta på ett nikotinplåster i 24 timmar. Men om du tror att dina mardrömmar kan orsakas av plåstret är det bäst att ta av det på natten och sätta på ett nytt på morgonen.

Om du har problem med sömnlöshet ska du prata med apotekspersonal som kan rekommendera ett receptfritt läkemedel som hjälper dig att sova, eller fråga en läkare om råd.

Huvudvärk

Huvudvärk är ett vanligt symtom vid nikotinabstinens, särskilt under det andra och tredje dygnet efter att du slutat. Det kan hjälpa att dricka ett glas vatten eller att ta en tupplur. Prata med apotekspersonal om du behöver information eller råd kring huvudvärk.

Och låt dig inte frestas att ta en cigarett för att bota din huvudvärk – kom ihåg att det är rökningen som orsakat den.

Viktökning

Studier visar att vissa människor (men inte alla) går upp ett par kilo under de första 8–10 veckorna efter att de slutat röka. Detta beror på att nikotin ökar ämnesomsättningen och fungerar aptitdämpande, vilket kan leda till viktökning när du slutar. Men att gå upp ett par kilo är ett lågt pris att betala för de enorma hälsovinster du får genom att vara rökfri.

Hur kan NiQuitin hjälpa dig att sluta?

Vi vet från studier (och även från samtal med rökare) hur svårt det kan vara att sluta. Symtomen vid nikotinabstinens kan vara tuffa – och du behöver en produkt som är effektiv.

Vi vet även att vi alla är olika. Det är därför vi har skapat flera produkter som ger dig flexibilitet och gör det möjligt för dig att välja hur snabbt eller långsamt du vill minska eller sluta.

Det är kliniskt bevisat att NiQuitin nikotinplåster minskar symtomen vid nikotinabstinens och fördubblar dina chanser att sluta jämfört med att bara förlita sig på viljestyrka. Genom att dygnet runt tillhandahålla en kontinuerlig medicinsk dos nikotin så förebygger det röksuget innan det börjar.

När du drabbas av oväntat röksug ska du ta NiQuitin komprimerade sugtabletter eller  NiQuitin nikotintuggummi.

Eftersom NiQuitin plåster and tuggummi och sugtabletter alla följer en kontrollerad nedtrappningsprincip så kan du gradvis vänja dig av med dem – tills du inte behöver dem alls.